Panel 2 – ElementAIR 2015
Bucurestenii ar putea circula cu autobuze electrice in 2-3 ani, a anuntat, astazi, Ion Dedu, directorul Directiei Transporturi din cadrul Primariei Bucuresti, la ElementAIR, conferinta Green Report despre calitatea aerului. Ion Dedu a declarat ca a fost deja testat un autobuz electric in traficul bucurestean, iar rezultatele sunt pozitive: costurile sunt comparabile cu autobuzul clasic, consumul in kw e cu 20% mai mic, necesita intretinere mai putina, este mai silentios. Singura problema este autonomia, intrucat un autobuz electric poate circula maxim 200 km pe zi.

Flota de autobuze a Bucurestiului este in momentul in care trebuie schimbata, pentru ca autobuzele se apropie de finalul duratei de viata, a spus Ion Dedu care a adaugat ca e momentul perfect la care sa facem tranzitia spre transport ecologic in Bucuresti. Autoritatile locale au demarat discutiile despre implementarea statiilor de incarcare pentru vehicule electrice care ar pava calea spre introducerea autobuzelor electrice.

Transportul este principala sursa de poluare in Bucuresti, fiind raspunzator pentru 70% din poluare. „Bucurestiul a fost gandit pentru maxim 200.000 de masini, nu 1,5 milioane cate sunt acum, reteaua stradala este depasita. Gandirea orasului a fost facuta ca marile axe sa treaca prin centrul acestuia, ceea ce e total gresit. Cele mai mari valori de trafic sunt pe arterele centrale ceea ce determina probleme de calitatea aerului, nu doar prin poluantii chimici si pulberile in suspensie, dar si prin aparitia poluarii fonice, foarte derajanta in momentul de fata”, spune Ion Dedu.

Trecand peste limitele administrative, Directia pentru Transporturi a inceput sa gandeasca problematica mediului si a mobilitatii nu doar pe zona Bucurestiului, dar si pe zona adiacenta, zona care, din analize, se intinde dincolo de Ploiesti, Targoviste, Pitesti, Giurgiu, Slobozia. Acestea sunt zonele de la care devin atractive deplasarile zilnice cu vehiculele personale. Cei care s-au mutat in aceste zone au interese zilnice in Bucuresti.

“Aceasta zona de influenta in transport devine tot mai importanta in Bucuresti, schimburile zilnice se ridica la 400.000 de vehicule zilnice, o cifra imensa. Acum avem 1.500.000 de vehicule. Viena are 680.000 de vehicule pe 480 km2. Practic, efectele traficului in Bucuresti sunt de patru ori mai mari ca la Viena. Problema este una de cultura, educatie, dar suntem in punctul in care ne aflam si trebuie sa gasim o solutie pentru ca viata noastra sa fie mai placuta”, spune Ion Dedu.

Timisoara, pe locul 60 in topul oraselor europene cu cel mai curat aer

Timisoara a ajuns de la a fi amenintata cu procedura de infringement pe calitatea aerului la a fi pe locul doi in tara in topul oraselor cu aerul cel mai curat si pe locul 60 in Europa. Aceasta performanta a fost reusita in ultimii cinci ani, a anuntat Dan Diaconu, viceprimarul orasului, in cadrul ElementAIR, conferinta Green Report pe tema calitatii aerului.

Sistemul centralizat de incalzire este una dintre cele mai importante surse de poluare in Timisoara, iar investitia de 317 milioane de lei pentru retehnologizarea sistemului a dus la o imbunatatire cuantificabila a calitatii aerului. In vizor au mai fost cele doua centrale pe carbune si gaz natural care alimenteaza sistemul de apa calda, precum si cladirile care au fost eficientizate energetic.

Cele trei statii de monitorizare a calitatii aerului in Timisoara au inregistrat imbunatatirile vizibile: de la depasiri de 30%, Timisoara a ajuns la depasiri de 10% sau chiar 2% la una dintre statii.

Timisoara s-a axat si pe transportul ecologic, orasul de pe Bega avand o infrastructura de 70 de kilometri de piste de biciclete si 15.000 de biciclisti inregistrati. In oras vor functiona, de asemenea, 25 de statii de bike-sharing unde vor exista 300 de biciclete de inchiriat.

Declaratiile au fost facute in cadrul ElementAIR, prima conferinta din seria Conferintelor Green Report, dedicate calitatii aerului.